Informasjon om veiledning

Struktur og avklaring av rammefaktorer på veiledningsmøtene: 

  • Deltakere: ledelse, lærere og assistenter, AKS-ledelse/assistenter mm, samt veileder 
  • Møteledelse: oftest veileder. Avklare struktur og form
  • Tidsaspekt: Anslå tidsramme, avklare hyppighet og antall treff, og avklare tidspunkt til intern samarbeidstid mellom veiledningsmøtene 
  • Veiledningsavtale: veileder utformer skriftlig avtale og partene signerer 

 Beskrivelse av veiledningsprosessen

 Oppstartsmøte

  • Beskrive problemstillingen, få felles forståelse, sette hovedmål
  • Avklare bestillingen, forventninger og roller
  • Avtale møtetidspunkt
  • Avklare samarbeid med andre instanser
  • Bli enige om foreløpig liste over tiltak som skal prøves ut

 Observasjon

 Påfølgende møter:

  • Evaluere tiltak
  • Justere og sette nye delmål til neste veiledning 
  • Oppsummere og avtale ny tid 

 Avslutning

  • Evaluering av måloppnåelse
  • Fokus på å generalisere suksesskriteriene
  • Sluttrapport

 Veileders ansvar i veiledningsprosessen:

  • Forankre veiledning i ledelsen
  • Feedback etter observasjon 
  • Identifisere verktøy som kan brukes 
  • Gi konkrete verktøy for struktur og forståelse  
  • Bistå til faglig påfyll  
  • Holde oppe hovedmålsettingen underveis i veiledningsløpet 
  • Beskrive suksessfaktorer de har oppnådd, og bli enige om eventuelle justeringer 
  • Avslutte med evaluering av prosess og måloppnåelse, samt løfte suksesskriterier for videre arbeid 
  • Drøfte hvordan kunnskapen kan anvendes videre på skolen 
  • Veileder utarbeider sluttnotat