Å søke plass
Barneskolene i Oslo kan i samarbeid med foreldre søke elever til Brusetkollen for skoletilbud og utredning med en varighet på åtte uker. PPT skal være enig i at det søkes om korttidsopphold, og det må legges ved skriftlig dokumentasjon på at søknaden er drøftet med dem.
Innsøkningsskjema finner du her.
Dette er en lenke til skjemaportalen, du må være pålogget intern sone for å bruke lenken
Skjema fylles ut og signeres, før det scannes og lagres i Websak (som N-notat), i aktuell elevmappe. Mottaker er Brusetkollen skole og ressurssenter. EFP seksjon for elevrettigheter settes i kopi. Barna skal være henvist til PPT før de søkes til Brusetkollen.
Oppholdet på Brusetkollen
Elever som får plass på Brusetkollen har sitt skoletilbud i en av de to barnegruppene på skolen.
Hver gruppe har 7-8 elever, og det er 3-4 lærere/miljøarbeidere til stede gjennom hele dagen. Skoletiden er fra 09:00 til13:30 alle dager. Elevene får individuelt tilrettelagte arbeidsoppgaver for sitt alderstrinn eller nivå. Når elevene har utbytte av å følge bostedsklassens progresjon i fagene, samarbeider vi om å få til dette. Samfunnsfagene, Kunst & Håndverk og Mat og Helse dekkes gjennom fellesaktiviteter med hele eller deler av gruppen. I tillegg til skolefagene samarbeider lærer og eleven om å finne sosiale ferdighetsmål. Alle ekskursjoner har faglige mål, samt tydelige mål for sosial trening.
Systematisk og målrettet samarbeid
Når en elev tilbys plass i 8 uker på Brusetkollen, etableres det et team bestående av lærer fra skolen og utredningsleder. Teamet har ansvar for å koordinere arbeidet og lage en tilbakeføringsplan for eleven, med mål, tiltak og samarbeidsmøter med nærskole, foreldre og andre hjelpere.
Vi legger vekt på at de åtte ukene blir brukt til å oppnå en felles og helhetlig forståelse av elevens forutsetninger og behov. Vi prøver ut tiltak og tilnærminger, og bostedsskolen får tilbud om oppfølging og veiledning etter tilbakeføring.
Et barn som får et åtte ukers tilbud på Brusetkollen, kommer tilbake til nærskolen rikere på erfaringer, med noen nye ferdigheter, men med de samme utfordringene. Vårt mål er at alle voksne rundt barnet skal få en dypere forståelse for de utfordringene barnet har, og verktøy til å håndtere dem bedre i skole og hjem. Vi forventer derfor ikke at barnet skal endres, men forsøker å bidra til endring i systemene rundt barnet. Dette kan skape endring på lengre sikt.