Vår profil

Vi gir tilbud til elever fra 2. til 7. trinn. Vi har 19 elevplasser fordelt på 8 langtidsplasser og 8 korttidsplasser for elever i Osloskolen, samt 3 faste plasser for elever fra Viken fylkeskommune. Vi kan også ta imot gjesteelever fra nærliggende kommuner etter avtale.

Vår målgruppe er elever som trenger ekstra sosial og emosjonell støtte for å mestre skolehverdagen. Hos oss møter elevene voksne med høy kompetanse og bred kunnskap innen pedagogikk, spesialpedagogikk og miljøterapi. Vi har traumebevisst omsorg (RVTS) som vår overordnede forståelsesramme og ser trygghet, gode relasjoner og hjelp til egenregulering som grunnleggende for læring og utvikling.

Våre elever har ofte en skolehistorie preget av nederlag og utenforskap. Vi ønsker å bidra til at våre elever får skoleerfaringer som gir dem håp og mestringstro. Vi har lang erfaring med å legge til rette for elever som strever i samspill med andre barn, med voksne eller med å regulere egne følelser. Det kan være ulike årsaker til vanskene, og som oftest er det en kombinasjon av vansker som har vedvart over tid.

For å sikre god forståelse og riktig tilnærming til elevenes ulike sosiale og faglige utfordringer, bygger vi på et bredt forskningsbasert kunnskapsgrunnlag. Vi vektlegger systemisk tenkning og tverrfaglig samarbeid. Eleven selv, foresatte og andre hjelpere er viktige og nødvendige bidragsytere i arbeidet med å få en helhetlig og felles forståelse for barnets forutsetninger og behov.

Vi har god erfaring og kompetanse på:

• Barn i krise
  • Barn som viser utfordrende atferd
  • Skolevegring
  • Elever med ADHD, tourette og asperger
  • Psykiske vansker

Vi følger vanlig fag- og timefordeling og har egne periodeplaner for opplæringen i tråd med LK20. Den nye læreplanen gir rom for integrert og helhetlig tenkning rundt faglig, sosial og emosjonell læring. Vår timeplan har forutsigbare rammer og en fast struktur, samtidig som den gir rom for individuelle tilpasninger. Elevene har den samme voksenstøtten i friminutt og frie aktiviteter som i fagene.