Langtidsplass

Langtidsplass på Brusetkollen er forbeholdt barn fra Osloskolen som ikke finner seg til rette i ordinær skole, og som har vedtak om helhetlig, spesialpedagogisk oppfølging. Elevene fraktes til og fra skolen i taxi (skoleskyss). Elevene søkes inn fra nærskolen via skjema for spesialskoleplass i Utdanningsetaten . Søknadsfrist er 01.12. hvert skoleår, for inntak påfølgende august. Det søkes vanligvis om plass for ett år om gangen. Dersom en elev allerede har plass på Brusetkollen, er det frist 01.11. for å melde at eleven skal fortsette neste skoleår.

Oppholdet på Brusetkollen

Elever som får plass på Brusetkollen har sitt skoletilbud i en av de tre barnegruppene på skolen. Alle elever har en kontaktlærer, som samarbeider med foresatte og med hjelpeapparatet rundt eleven. Kontaktlærer avtaler kontaktform og – hyppighet med foresatte, et minimum er dialog på mail eller telefon en gang per uke, gjerne fredag.

Hver gruppe har 4-5 elever, og det er to eller tre lærere til stede gjennom hele dagen. Skoletiden er 09:00-13:30 alle dager. Elevene jobber med individuelt tilrettelagte arbeidsoppgaver utarbeidet etter kartlegging og ut fra kompetansemål for sitt alderstrinn. De øver også på mål innen sosial kompetanse.

Undervisningsmålene er basert på en pedagogisk kartlegging av hver enkelt elev, slik at man er sikret at alle kan mestre det arbeidet som skal gjøres. Elevene følger målene for Kunnskapsløftet, og har vanlig fag- og timefordeling. Samfunnsfagene, Kunst & Håndverk, Kroppsøving og Mat og Helse dekkes gjennom fellesaktiviteter med hele eller deler av gruppen.

I tillegg til skolefagene samarbeider lærer og eleven om å finne sosiale ferdighetsmål som lærer hjelper eleven med å trene på. En hel dag i uken er satt av til aktiviteter, hvor gruppen ofte er på turer utenfor skolen. Dette kan være friluftsliv, ekskursjoner, vintersport, klatring, golf og mye mer.  Alle aktiviteter har et faglig mål, samt tydelige mål for sosial trening.

Systematisk og målrettet samarbeid

Kontaktlærer til eleven jobber i team med de andre lærerne i barnegruppen og med utredningsleder og ledelse. Kontaktlærer lager en milepælsplan for eleven. I denne presenteres mål for oppholdet, tiltak som er prøvd, kartlegging og utredning, samt samarbeidsmøter med bostedsskole, foreldre og andre hjelpere.

Vi legger vekt på at oppholdet på Brusetkollen skal resultere i en grundig om omforent forståelse av elevens behov og situasjon. Tiltak prøves ut og evalueres i tett samarbeid med foresatte og hjelpeapparat. Vårt mål er at alle voksne rundt eleven skal få en dypere forståelse for de utfordringene eleven har, og verktøy til å håndtere eleven bedre i skole og hjem. Vi forventer derfor ikke at eleven skal endres, men forsøker å bidra til endring i systemene rundt. Dette kan skape endring på lengre sikt.