NY START- korttidsopphold 8-uker

NY START er et tilbud til skoler og familier som ønsker hjelp til å snu en uheldig sosial og faglig utvikling hos eleven. Skolehverdagen kan være preget av at eleven strever i samspill med voksne og barn, har vansker med egenregulering og problemer med å møte skolens rammer og forventninger faglig og sosialt. Elevens uttrykk kan være utagerende atferd, hyppige konflikter, sinne og uro, men også vegring og manglende skolemotivasjon. Foresatte opplever ofte at barnet strever med mange av de samme vanskene på hjemme- og fritidsarenaen også. Det har vært satt inn flere tiltak over lang tid, uten at man har lykkes i å hjelpe eleven. PPT og andre hjelpeinstanser kan være inne i bildet, eller man ser behov for å involvere flere. Brusetkollen skole kan bidra til få en helhetlig og felles forståelse for elevens forutsetninger og behov, og hvilke tiltak som kan hjelpe barnet til å få en bedre skolehverdag på nærskolen.

Under oppholdet vil eleven få et fullverdig skoletilbud på Brusetkollen skole, med økt vekt på sosial og emosjonell læring og støtte.

Å søke plass

Barneskolene i Oslo kan i samarbeid med foreldre søke elever til Brusetkollen for skoletilbud og utredning med en varighet på åtte uker. PPT skal være enig i at det søkes om korttidsopphold, og det må legges ved skriftlig dokumentasjon på at søknaden er drøftet med dem.

Innsøkningsskjema finner du her.

Dette er en lenke til skjemaportalen, du må være pålogget intern sone for å bruke lenken

Skjema fylles ut og signeres, før det scannes og lagres i Websak (som N-notat), i aktuell elevmappe. Mottaker er Brusetkollen skole og ressurssenter. EFP seksjon for elevrettigheter settes i kopi. Barna skal være henvist til PPT før de søkes til Brusetkollen.

Oppholdet på Brusetkollen

Elever som får plass på Brusetkollen har sitt skoletilbud i en av de to barnegruppene på skolen.

Hver gruppe har 7-8 elever, og det er 3-4 lærere/miljøarbeidere til stede gjennom hele dagen. Skoletiden er fra 09:00 til13:30 alle dager. Elevene får individuelt tilrettelagte arbeidsoppgaver for sitt alderstrinn eller nivå. Når elevene har utbytte av å følge bostedsklassens progresjon i fagene, samarbeider vi om å få til dette. Samfunnsfagene, Kunst & Håndverk og Mat og Helse dekkes gjennom fellesaktiviteter med hele eller deler av gruppen. I tillegg til skolefagene samarbeider lærer og eleven om å finne sosiale ferdighetsmål. Alle ekskursjoner har faglige mål, samt tydelige mål for sosial trening.

Systematisk og målrettet samarbeid

Når en elev tilbys plass i 8 uker på Brusetkollen, etableres det et team bestående av lærer fra skolen og utredningsleder. Teamet har ansvar for å koordinere arbeidet og lage en tilbakeføringsplan for eleven, med mål, tiltak og samarbeidsmøter med nærskole, foreldre og andre hjelpere.

Vi legger vekt på at de åtte ukene blir brukt til å oppnå en felles og helhetlig forståelse av elevens forutsetninger og behov. Vi prøver ut tiltak og tilnærminger, og bostedsskolen får tilbud om oppfølging og veiledning etter tilbakeføring.

Et barn som får et åtte ukers tilbud på Brusetkollen, kommer tilbake til nærskolen rikere på erfaringer, med noen nye ferdigheter, men med de samme utfordringene. Vårt mål er at alle voksne rundt barnet skal få en dypere forståelse for de utfordringene barnet har, og verktøy til å håndtere dem bedre i skole og hjem. Vi forventer derfor ikke at barnet skal endres, men forsøker å bidra til endring i systemene rundt barnet. Dette kan skape endring på lengre sikt.