Langtidsplass på Brusetkollen er forbeholdt barn fra Osloskolen som ikke finner seg til rette i ordinær skole, og som har vedtak om helhetlig, spesialpedagogisk oppfølging.
Elevene søkes inn fra nærskolen via skjema for spesialskoleplass i Utdanningsetaten . Søknadsfrist er 01.12. hvert skoleår, for inntak påfølgende august. Det søkes vanligvis om plass for ett år om gangen. Dersom en elev allerede har plass på Brusetkollen, er det frist 01.11. for å melde at eleven skal fortsette neste skoleår.
Oppholdet på Brusetkollen
Elevene på Brusetkollen er delt i to grupper på 8-10 elever. Alle elever har en kontaktlærer, som samarbeider med foresatte og med hjelpeapparatet rundt eleven. Kontaktlærer avtaler kontaktform og – hyppighet med foresatte, et minimum er dialog på mail eller telefon en gang per uke, gjerne fredag.
Skoletiden er 09:00-13:30 alle dager. Elevene kommer i taxi fra Oslo og møtes på voksne på Brusetkollen når de kommer. Elevene jobber med individuelt tilrettelagte arbeidsoppgaver utarbeidet etter kartlegging og ut fra kompetansemål for sitt alderstrinn. I de mer teoretiske undervisningsøktene deles gruppa opp, slik at det er 3 - 5 elever i hvert klasserom. Andre deler av dagen samles gruppa til fellesaktiviteter i fag som samfunnsfag, Kunst & Håndverk, Kroppsøving og Mat og Helse . Det er høy og lik voksentetthet gjennom hele dagen, både i undervisning og pauser.
I tillegg til skolefagene samarbeider lærer og eleven om å finne sosiale ferdighetsmål som lærer hjelper eleven med å trene på. En hel dag i uken er satt av til aktiviteter, hvor gruppen ofte er på turer utenfor skolen. Dette kan være friluftsliv, ekskursjoner, vintersport, klatring, golf og mye mer. Alle aktiviteter har et faglig mål, samt tydelige mål for sosial trening.
Systematisk og målrettet samarbeid
Kontaktlærer til eleven jobber i team med de andre lærerne i barnegruppen og med utredningsleder og ledelse. Kontaktlærer lager en milepælsplan for eleven. I denne presenteres mål for oppholdet, tiltak som er prøvd, kartlegging og utredning, samt samarbeidsmøter med bostedsskole, foreldre og andre hjelpere.
Vi legger vekt på at oppholdet på Brusetkollen skal resultere i en grundig om omforent forståelse av elevens behov og situasjon. Tiltak prøves ut og evalueres i tett samarbeid med foresatte og hjelpeapparat. Vårt mål er at alle voksne rundt eleven skal få en dypere forståelse for de utfordringene eleven har, og verktøy til å håndtere eleven bedre i skole og hjem. Vi forventer derfor ikke at eleven skal endres, men forsøker å bidra til endring i systemene rundt. Dette kan skape endring på lengre sikt.